Page 8 - Ananda Mela 2016- Joyful Festival of India
P. 8

  namo brahmaṇya-devāya

                                 go-brāhmaṇa-hitāya ca

                                  jagad-dhitāya kṛṣṇāya

                                 govindāya namo namaḥ

  

‘My  Lord,  You  are  the  well-wisher  of  the  cows  and  the  brāhmaṇas,  and  You 
are the well-wisher of the en re human society and world.’ (Viṣhṇu Purāṇa 
1.19.65)  The  purport  is  that  special  men on  is  given  in  that  prayer  for  the 
protec on  of  the  cows  and  the  brāhmaṇas.  Brāhmaṇas  are  the  symbol  of 
spiritual  educa on,  and  cows  are  the  symbol  of  the  most  valuable  food 
(Ahimsa milk); these two living creatures, the brāhmaṇas and the cows, must 
be given all  protec on  –  that is real advancement  of civiliza on. In modern 
human  society,  spiritual  knowledge  is  neglected,  and  cow  killing  is  encour-
aged.  It  is  to  be  understood,  then,  that  human  society  is  advancing  in  the 
wrong direc on and is clearing the path to its own condemna on. A civiliza-

  on which guides the ci zens to become animals in their next lives is certain-
ly not a human civiliza on. The present human civiliza on is, of course, gross-
ly misled by the modes of passion and ignorance. It is a very dangerous age, 
and all na ons should take care to provide the easiest process, Krishṇa con-
sciousness, to save humanity from the greatest danger.’” (Bg 14.16) 

Ignorance of the laws of material nature and the principles of righteous living 
(Dharma) as explained in detail in the Bhagavad-gita have catastrophic conse-
quences for individuals and society. There are five categories of ci zens in a 
state that  must be protected for society to func on in accordance with the 
laws of nature. They are saintly persons who consistently live in the mode of 
goodness  or  transcendental  goodness,  children,  women,  the  elderly,  and 
cows. The mistreatment of any or all of these persons results in social insta-
bility,  violence,  war,  pes lence  and  many  more  natural  and  man-made  ca-
lami es. 

The real problems of material existence are birth, death, old age and disease. 
These  problems  cannot  be  counteracted  by  the  accumula on  of  wealth  or 
economic  development.  There  are  many  examples  of  people  who  are 

                                                    8 
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13